Niedobór witaminy A. Objawy i sposób suplementacji.

Kolejna witamina, będąca całą grupą związków o nieco różniących się właściwościach. Kolejna nie mająca zbyt wielkiego zastosowania w leczeniu schorzeń.

Niemal nie spotyka się jej niedoborów u ludzi, którzy nie głodują. Co prawda jest to jedna z wiodących przyczyn ślepoty, a nawet zgonów w krajach Trzeciego Świata, ale w Polsce dotyczy to tylko ludzi, którzy mają inne poważne problemy – anorektyczek czy alkoholików, bądź osób z na przykład rzadkimi schorzeniami genetycznymi. Wbrew obiegowej opinii, wegetarianie i weganie mają podobny poziom, co wszystkożercy.

Co za tym idzie, jej suplementacja mija się z celem. Nie ma się co rozpisywać, bo po prostu nie istnieją choroby, w których trzeba brać tabletki. Przydatne mogą być kremy z retinolem, gdyż nienaturalnie silne podniesienie jego poziomu w skórze może spowolnić proces tworzenia zmarszczek, a tabletki które zapewnią tak wysoki poziom w skórze twarzy byłyby szkodliwe dla wątroby. Owszem, zdarzają się wyniki poniżej rekomendowanej normy, ale z reguły nie dają one widocznych objawów.

W przypadku podejrzenia masowych niedoborów, po wielu latach bardzo złej diety, schorzeniach przewodu pokarmowego, alkoholizmie czy anoreksji, powinno się uzupełniać wszystkie możliwe witaminy. Właściwe są duże, ale nie bardzo duże dawki, rzędu 1000% dziennego zapotrzebowania przez nawet kilka miesięcy.

Osoby, które mają zdiagnozowany czy badaniami, czy reakcją na suplementy niedobór cynku powinny dodatkowo uzupełniać witaminę A, gdyż przy tym niedoborze organizm nie jest w stanie jej skutecznie syntetyzować z prowitaminy.

Dość dobrym sposobem na ocenę, czy mamy niedobór i czy potrzebna jest dłuższa suplementacja, to ocena efektów kilkunastu dni większych dawek tej witaminy. Jeśli mamy niski poziom, wyraźnie poprawi się zdolność widzenia po ciemku. Jest to szczególnie przydatne kierowcom. Trzeba też podkreślić, że jeśli niedoboru nie ma, tabletki nic nie zmienią.

Warto wspomnieć o suplementacji witaminą D3. Przy głębokim niedoborze D3, jej uzupełnienie powoduje silny spadek magnezu. Daje to szereg nieprzyjemnych odczuć. Można temu zapobiec równoległą suplementacją witaminy A albo K.

Bardzo duże dawki witaminy A są silnie toksyczne dla wątroby.